OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už úvodným počinom apokalypsy samotnej sa ZYKLON ukázali v hviezdnej zostave a zostali v povedomí extrémneho publika zapísaní viac než dobre. Rovnako v povedomí a očakávaní zostala zapísaná aj príprava nového kúska smrti. Post vokalistu a basgitary tentokrát však zastal multiinštrumentalista Secthdamon...a otázniky zostali visieť...
S príchodom jesene však padli a padli s poriadne ťažkým ohlušujucím železným nárazom, ktorý zvestuje viac smrť ako stále černotou dýchajúci debut. Na povrch presiakli plány ukuť ťažkotonážny materiál a to sa so zostavou, ktorú ZYKLON má k dispozícii snáď ani nemohlo nepodariť. Kde sa ubralo na rýchlosti a zbesilosti tam ZYKLON pridávajú na prepracovanosti, čo je stránka po ktorej je album dovedený k jednému z mnohých extrémov, ktorými ovplýva.
Je asi zbytočne písať o kvalitách kapely Emperor a rovnako by bolo zbytočné písať o kvalitách napríklad Tryma za bicími, keďže ho každý pozná(dúfam). Avšak to, čo predviedol na Aeone sa nemôžem nepokúsiť aspon nenačrtnúť. Trym patrí určie k špičke bubeníkov na svetovej metalovej scéne a po tomto je pre mňa osobne top. Rytmika Aeonu je strhujúca, veľmi inteligentná kde každý úder paličkou každá predvedená kreácia má svoje presné miesto, každá zmena rytmu dvojkopákové cvaly, zrýchlenia, spomalenia...všetko je maximálne precízne. Trym sa nesnaží o nedostižnú rýchlosť, ale precíznosť a kreativitu a tým len opäť dokazuje svoju vyspelosť ako hudobník. To, čo som tu napísal o bicích by som mohol okamžite priradiť k riffom, basgitarovým partom a vokálu...Strhujúce riffy, nenesúce sa v bezhlavej rýchlosti, kde sa nejaké chyby stratia, ale precízny podklad podriadený celkovému konceptu v kontrolovanej explózii sily, ktorú dokážu zvládnuť len tí najlepší, k akým výborne fungujúce duo Samoth a Destructhor nesporne patrí. Základom sú ťažkotonážne riffy, vytvorené Samothom pretkané množstvom zásekov, ultrarýchlych stupníc v podaní Destructhora, idúce spolu v súhre no rovnako v kontraste. Dôjde taktiež na bohato vrstvené sóla progresívne prvky (pomalá "Core Solution, "Two Thousand years) evokujúce majstrovstvo zaniklých EMPEROR. Samozrejme oddáme sa aj zbesilejším sypačkám to hneď v úvodnej "Psyklon Aeon", "Subtle Manipulation", alebo "No Name above other Names", kde v posledne menovanej na záverečný "mozog vystreľujúci náklep" len tak ľahko nezabudnete. Album prekvapuje, variuje každou sekundou sa mihne nejaká zaujímavá pasáž nečakané spomalenie, alebo naopak zrýchlenie a nakoniec po industrial intermezze šokuje epická "Eclectic Manner" so silným melancholicko apokalyptickým nábojom a perfektnými perkusiami.
Pôvodne som sa trocha obával ako zvládne svoju úlohu nový člen zoskupenia a to Secthdamon na poste vokálu. Tak ak som pár riadkov vyššie popisoval extrémnu dokonalosť jednotlivých elementov Aeonu, tak vokál a tiež basgitara v Secthdamonovom podaní je už len ten posledný klinec do lebky poslucháča. Silná variabilita, od hovoreného slova cez blackové škrekoty až po ten najsilnejší murmur musia ulahodiť každej extrémnej duši. Sem tam časti naspievané len afektovaným krikom, veľmi zrozumiteľné a pôsobivo zúfalé. Keď spomeniem ešte, že s vokálmi vypomáhal aj Daemon z rozpadlých LIMBONIC ART, je jasné, že sú rovnako silným atribútom ako ostatne aj celý album a ani tu nič nebolo ponechané na náhode.
Táto extrémna hudba prináša rovnako extrémnu atmosféru pocity...v poriadne ničivej apokalypse, temnoty, beznádeje, zúfalstva a agresie...miesiacej sa v jednom veľkom zyklóne zabíjajúcom všetko živé a strhavajúceho celú matériu zo sebou do prepadlišťa dejín...O tom je aj lyrika v podaní ďalšieho "ex-emperora" Fausta.
Je potrebný ešte nejaký záver k tejto recenzii?? Myslím, že absolútne nie...kvalitná zostava v podobe polovice MYRKSKOG a polovice EMPEROR je už sama o sebe zárukou vysokej kvality, ktorú vám nezostáva nič iné len ako prijať a nechať sa ňou rozbiť. To, že je to pre mňa album roka, hovorí za všetko...
Silne extrémny materiál prepracovaný po všetkých stránkach do posledného detailu, so silnou apokalyptickou atmosférou v znamení moderného poňatia death/blacku. Zostava hudobnikov ex. EMPEROR/MYRKSKOG je sama o sebe zárukou kvality.
9,5 / 10
Samoth
- gitary
Trym
- bicie
Destructhor
- sólová gitara
Secthdamon
- basgitara, vokál
Daemon(host)
- vokály, výpomoc
Matt Jarman(host)
- programovanie
Ofu Kahn(host)
- vokály (Eclectic Manner)
Lrz(host)
- programovanie (Eclectic Manner)
1. Psyklon Aeon
2. Core Solution
3. Subtle Manipulation
4. Two Thousand Years
5. No Names Above The Names
6. The Prophetic Method
7. Specimen Eruption
8. Electric Current
9. An Eclectic Manner
Datum vydání: Středa, 8. října 2003
Vydavatel: Candlelight records
Stopáž: 41:54
Produkce: Thorbj?rn Akkerhaugen, Fredrik Nordström, Zyklon
Studio: Akkerhaugen, Fredman
10 jak ozdobnym (teda smrtonosnym) stehem.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.